Загальні рекомендації при проведенні семінарів, тренінгів, зустрічей
06.05.2002
Соціальні очікування реакцій не повинні переважати в ставленні до людини, а також заважати, зокрема, під час роботи на тренінгу.
При проведенні тренінгів, особливо спочатку, абсолютно природнім є хвилювання. Це варто усвідомлювати і не боротися з ним, а ДОЛАТИ, ПРАЦЮВАТИ, АБО ВОНО ЗНИКЛО, але аж ніяк не ховати його всередину.
Пам’ятаймо, що час – справа спільна для ВСІХ ТРЕНЕРІВ, а не лише для тих, хто зараз проводять вправу.
У зв’язку з тим, що тренерам постійно приходиться зустрічатися з ситуативністю в своїй роботі, аналітичні навички мають бути високими і відповідати цим ситуаціям.
Пояснюючи вправу, бажано (а в складних вправах – обов’язково) повторити завдання вдруге (а інколи і втретє), запитавши в групи, чи всім зрозуміло завдання. При повторі треба намагатися використовувати менше слів, з чіткою артикуляцією і невеличкими паузами між частинами завдання.
Готуючись до виконання завдання бажано заготувати заздалегідь якомога більше запитань, які можна задати групі, підбираючи різні варіанти відповідей та подальші запитання після тих чи інших відповідей.
Коли ви плануєте роботу в малих групах, спочатку слід об’єднати присутніх в ці групи, попросити всіх розсістися, але не робити маленьких кіл – і лише тоді пояснити завдання. Після цього можна “закрити” коло і почати працювати. Якщо ми спочатку розкажемо завдання, а потім об’єднаємо учасниць і учасників в групи, то дехто може забути це завдання, а це може знизити ефективність роботи в групах.
При проведенні вправи, коли ми опитуємо групу по колу, не треба пропускати себе в цьому колі, залишаючи себе на закінчення вправи.
Роздатковий матеріал краще роздавати не весь відразу перед початком занять, а після або перед (залежно від вправи) конкретної вправи.
Не забуваймо дякувати після кожної отриманої відповіді, незалежно від того, очікувана вона чи ні, подобається нам чи не дуже.
Пам’ятаймо, що ми намагаємося уникати змагань В УСЬОМУ І В УСІХ ВПРАВАХ, де тільки можливо, а інколи (на перший погляд!) і неможливо.
Треба пам’ятати, що в кожній вправі слід ставити “КРАПКУ”, тобто підводячи підсумки акцентувати на цьому, або повторюючи те, що сказали інші і що може служити підсумком, або переформульовуючи те, що було близьким за змістом до підсумку із вправи.
Пам’ятаймо, що одним з наших неписаних правил є УНИКАННЯ ДИСКУСІЇ.