Аудит безпеки територій: принципи та особливості проведення

06.12.2024

Аудит безпеки території

Аудит безпеки території є важливою складовою забезпечення безпеки для населення та інфраструктури, особливо в умовах соціальних або кризових ситуацій. Його проведення може бути ініційоване різними суб'єктами, такими як влада, громадські активісти чи об'єднання співвласників багатоквартирних будинків. 

У кожному випадку методологія проведення аудиту може мати свої особливості, але основні принципи залишаються незмінними. Як саме відбувається аудит безпеки територій та з яких компонентів складається,  ви можете прочитати тут. 

У цій статті розглянемо, як проводити аудит безпеки територій залежно від того, хто його ініціює та на які моменти варто звернути увагу.

Як відбувається аудит безпеки територій, коли його ініціює влада

Коли аудит безпеки ініціюється органами місцевого самоврядування або іншими державними структурами, процес дослідження безпеки території має офіційний характер, відтак і рішення щодо змін чи покращення території ухвалюватимуть швидше.

Відмінності такого аудиту від «традиційного»:

  • Формування робочої групи. Розпорядженням голови територіальної громади створюється робоча група. До її складу входять представники чи представниці департаментів, управлінь територіальної громади. Зокрема ті, що відповідають за житлово-комунальне господарство, озеленення та благоустрій, департамент цивільного захисту, соціального захисту населення тощо. Також важливо долучити представників чи представниць поліції, ДСНС, громадських організацій, зокрема тих, що знають про потреби та проблеми маломобільної групи населення. 

  • Збір даних. Здійснюється аналіз даних щодо ситуації на території, вивчення інформації про порушення, які були вчинені. Загалом, влада має доступ до усіх даних, таких як, наприклад, статистика злочинності, інформація про небезпечні об’єкти, внутрішні дані про надзвичайні ситуації тощо. Приватні та громадські ініціативи, як правило, не мають доступу до цих відомостей або отримують лише обмежену інформацію. Тож це дозволяє владі проводити більш глибокий та точний аудит, включаючи всі наявні ризики.

  • Підготовка до аудиту. Члени робочої групи з проведення аудиту мають пройти навчання та підготувати контрольний список питань для обраних обʼєктів.

  • Проведення аудиту, підготовка звіту та моніторинг виконання рекомендацій. Цей етап важливий, оскільки дає можливість включити в бюджети та планову діяльність громади ті пункти з переліку рекомендацій проведеного аудиту, які були ідентифіковані під час аудиту.

На що варто звернути увагу

Коли аудит проводить влада, його результати набувають офіційного статусу. Це означає, що рекомендації можуть бути закріплені у місцевих нормативних актах або стати частиною офіційних програм безпеки чи інших місцевих програм. На відміну від приватних чи громадських аудитів, влада має юридичне право зобов’язати організації або громадян виконувати певні активності, що підвищує ефективність вжитих заходів.

Як відбувається аудит безпеки території, коли його ініціює ОСББ

Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку часто виступають ініціаторами аудиту безпеки для зміни умов життя мешканців і мешканок та запобігання потенційним загрозам. Етапи проведення аудиту в такому випадку можуть включати:

  • Формування робочої групи. Для координації процесу аудиту безпеки територій потрібно створити робочу групу, до складу якої входять представники ОСББ (члени правління, голова ОСББ), мешканці та мешканки будинку, які зацікавлені у проведенні аудиту. Бажано, щоби це були представники та представниці різного віку та потреб (наприклад, мами та тати з дітьми, жінки та чоловіки літнього віку, люди, які мають інвалідність тощо). Також можна залучити вузьких фахівців, наприклад, будівельників, електриків тощо. Можуть бути включені представники чи представниці із поліції, ДСНС, громадських організації, територіальної громади.

  • Огляд загальних зон будинку. Оцінюється безпека входів, під'їздів, ліфтів, сходових клітин, підвалів та дахів. Перевіряється, наскільки ці зони захищені від сторонніх осіб.

  • Аналіз території навколо будинку. Оглядаються дитячі майданчики, паркувальні місця та дворові зони на предмет потенційних небезпек (недостатнє освітлення, необлаштовані ділянки).

  • Співпраця з мешканцями та мешканками. ОСББ активно взаємодіє з мешканцями та мешканками через опитування або збори для визначення найбільших загроз і проблем, з якими вони стикаються.

  • Розробка плану дій. На основі аналізу та зібраної інформації ОСББ складає план дій із підвищення безпеки, що може включати встановлення системи відеоспостереження, підвищення охорони або поліпшення освітлення.

На що варто звернути увагу 

Чи залучені мешканці та мешканки будинку до аудиту безпеки території, щоб врахувати їхні потреби та зауваження. Важливо також чітко визначити зони відповідальності, щоб не виходити за межі повноважень ОСББ й уникати конфліктів із сусідніми територіями чи структурами. Крім того, слід забезпечити прозорість та комунікацію: звітувати перед мешканцями та мешканками будинку про результати аудиту та залучати їх до ухвалення рішень щодо впровадження заходів.

Як відбувається аудит безпеки територій, коли його ініціює громадський сектор

Громадські організації можуть ініціювати аудит безпеки території для зміни та впливу на умови життя в громаді або підвищення громадської свідомості щодо питань безпеки. Процес аудиту в цьому випадку такий:

  • Інформаційна кампанія. Громадська активістка чи активіст може організувати збори або консультації з мешканцями та мешканками громади для виявлення проблем та загроз на території. Також можливе опитування через соціальні мережі або інші канали комунікації.

  • Формування робочої групи. До складу робочої групи для аудиту безпеки території мають входити представники чи представниці департаментів чи управлінь територіальної громади. Зокрема ті, що відповідають за житлово-комунальне господарство, озеленення та благоустрій, департамент цивільного захисту, соціального захисту тощо. Також важливо долучити представників чи представниць поліції, ДСНС, інших громадських організацій, зокрема тих, що знають про потреби та проблеми маломобільної групи населення. 

  • Вивчення ситуації. Проведення аналізу наявної інфраструктури та вивчення того, як вона використовується. Це може включати спостереження за тим, як функціонують місцеві освітлювальні системи, аналіз наявності вуличних злочинів або аварійних ситуацій.

  • Взаємодія з владою та громадою. Активісти та активістки можуть співпрацювати з місцевою владою або правоохоронними органами для отримання статистики про рівень злочинності або стан території.

  • Пропозиції до змін. На основі проведеного аналізу активісти та активістки можуть ініціювати конкретні заходи, як-от створення безпечних зон для дітей, встановлення додаткових камер спостереження чи проведення інформаційних заходів щодо громадської безпеки.

На що варто звернути увагу

Варто залучити тих, хто має експертизу для об’єктивної оцінки, оскільки учасники та учасниці робочої групи можуть не мати необхідних технічних знань. Також до складу аудиту мають входити представники і представниці влади або ті, хто може ухвалювати рішення щодо запропонованих змін.

Аудит безпеки територій є необхідним процесом для збереження безпечних умов для життя та діяльності на певній території. Загалом, основні етапи та принципи проведення аудиту залишаються сталими: створення робочої групи, підготовка контрольного списку питань, огляд території, оцінка ризиків, вивчення інфраструктури та ухвалення рішень щодо покращення безпеки.

Незалежно від того, хто ініціює проведення аудиту, мета одна — забезпечити безпечне та комфортне середовище для мешканців і мешканок громади. І робити це краще спільно.

Якщо вам цікава тема аудиту безпеки територій, ви можете звернутися до команди Інформаційно-консультативного жіночого центру та отримати консультацію чи замовити навчання, щоби провести аудит у своїй громаді та зробити її безпечнішою, комфортнішою і такою,  що базується на євростандартах планування публічних просторів, із урахуванням потреб усіх мешканців та мешканок громади.

Якщо у вас виникнуть питання, ІКЖЦ радо відповість на них. Надсилайте свої запити на електронну адресу info@wicc.net.ua 

Публікація стала можливою завдяки підтримці Європейського Союзу, наданій у межах проєкту «Мережа гендерних аналітичних центрів: посилення спроможності задля розробки передових політик, оцінки впливу, стратегічної адвокації та сфокусованих комунікацій щодо політик», що реалізовує Український Жіночий Фонд. Відповідальність за зміст інформації несе ГО «Інформаційно-консультативний жіночий центр». Інформація, що представлена, не завжди відображає погляди ЄС і УЖФ.