Податки на гріхи

12.01.2015

ПОДАТКИ НА ГРІХИ

 

Існують різні шляхи:

  • підвищення податків на спеціальні товари, що впливають на здоров’я;
  • визначення пропорції цих податків для спеціальних цілей, зокрема, цільові податки для створення і підтримки програм просування здоров’я.

 

Підвищення податків на алкоголь може не впливати значною мірою на доходи. Зараз нема консенсусу щодо розміру ефекту і відповідності ціни для важких пияк. Щодо того є згода економістів, так це відносно того, що навіть невелике коливання ціни впливає нас поживання[1].

 

Виявлено, що споживачі п’ють менше і виникає менше проблем, пов’язаних з його споживанням, коли ціни на алкоголь піднімаються. Споживання пива на це реагує менше, спиртові напої – більше, але еластичність ціни[2] для алкоголю знаходиться під значним впливом соціальних цінностей щодо споживання алкоголю. На відміну від тютюну, споживання алкоголю переважно концентрується на 10% верхівки тих, хто споживають більше половинив всього алкоголю.

 

Збільшення ціни зменшує захворюваність, смертність від алкоголю, пропагує соціальні заходи для помірних і важких пияк, а відповідно зменшує кількість ґвалтувань, пограбувань, насильства проти дітей, дружин і чоловіків, епізоди сексуальної неприйнятної поведінки, пошкодження власності і залучення в насильство. Ці ефекти найсильніші для осіб до 21 року.[3] Молодь диспропорційно представлена в проблемах, які породжує алкоголь. Більшість випадків смерті осіб до 35 років у, так званих, багатих країнах від дорожньо-транспортних пригод. Серед них половина відбувається через керування транспортом у нетверезому вигляді.

 

Із запровадженням цільових податків потік коштів, які отримують внаслідок їх введення, відокремлюються від основного бюджету. Ресурси генеруються з метою використання їх за допомогою спеціальних заходів і програм. Це вагомий інструмент політики для контролю за споживанням тютюну та просування здорового образу життя.

 

 

 

[1] Cook Pj, Moore Mj The economics of alcohol abuse and alcohol-control policies. Health Affairs 2002; 21:120-133

[2] Еластичність ціни попиту – це зміна у відсотках у споживанні, яка відбувається внаслідок підвищення ціни на 1%.

[3] Chaloupka Fj, Grossman M, Saffer H. The effects of price on alcohol consumption and alcohol-related problems. Alcohol Res Health 2002; 26:22-34 http://www.niaaa.nih.gov/publications/arh26-1/22-34.htm

 

ЧИТАТИ/СКАЧАТИ у PDF